Vilken ska jag köpa?

Ny kamera
Nu behöver jag eran hjälp!
Nu är det så att jag har i en väldigt lång tid försökt att bestämma mig vilken slags kompakt systemkamera jag vill köpa, och just nu står det mellan dessa tre kamerorna: Olympus PEN E-PL7, Samsung NX300 och Sony A5000.
 
Den första kameran i denna kategorin jag först började kolla på var kameran från Samsung, men har inte riktigt hittat så bra info om den via nätet. Därefter så blev jag intresserad av kameran från Sony men fick beskrivningar från affär och en bloggare att den är bra men inte lika bra som en systemkamera, och då började jag tveka. 
Kissie har skaffat nyligen en kompakt systemkamera och jag har varit sååå avundsjuk på bilderna eftersom att de är helt otroliga, och det är kameran från Olympus som hon har. Den är lite dyrare och det är egentligen det enda som stoppar mig från att köpa den.
 
Så om du har erfarenheter av kameror så får du mer än gärna ge tips! Har så svårt att bestämma mig!


Johanna Svensson    •  

Jag har hört att den från Sony är riktigt bra :)

Jenna    •  

Jag har en samsung nx300 och är såå nöjd med den! Blir bra bilder, enkel att använda och snygg. Så jag skulle satsa på den! :)

Paulina    •  

Jag har en samsung nx100. Dem är väldigt smidig men tar samtidigt väldigt bra bilder :)
Hoppas du hittar någon som passar

ebba    •  

oj har ingen aning!
svar: tack så jättemycket :D kram

Petra    •  

Är så fruktansvärt nöjd med min Sonym så rekommenderar den starkt! Har fått två vänner att köpa den :) Kolla min blogg för bilder! Kram

Lisa    •  

Köp en nikon D3200 tror jag den heter, mycket bra bilder blir det med den.

Matilda Wikblom    •  

har också tänkt köpa olympus kameran + ett 45 mm 1.8 objektiv till för att få sådär fina bilder som med en systemkamera :)

Svar: Vad kul! Kommer nog säkert också köpa ett objektiv med just 1.8 eller liknande för att få lite suddigare bakgrund! :)
Henrietta Nylund

Linn Strömberg    •  

Läs massa recensioner! :D Och kolla om du hittar exempelbilder (Y)
Använd inte bara google, kolla om det finns något på youtube också

Svar: Så bra tips! Har kollat flera youtube videos och det har hjälpt så mycket :)
Henrietta Nylund

Pauline    •  

vad kul att köpa ny, även om det är ett svårt val :)

emma    •  

Jag har Sony Nex-5t och jag har varit nöjd med den med tanke på att det är en kompakt systemkamera. Men som du har läst så är Sony's kompaktkameror inte lika bra som systemkameror. Så jag ska köpa en systemkamera och ha min sony som en extra "liten" kamera. Jag skulle säga att du ska satsa på Olympusen även om den är lite dyrare :)

Amanda    •  

Åh så svårt, kan inget om dem!

Velleee    •  

Ha hört jättemyki bra om hande Sony faktiskt! Fundera smått på att köp han själv å hahah :D

Lina    •  

Väntar själv på att min Sony A5000 som jag beställt ska komma hem med posten. Den låter superbra när jag läste om den på nätet. Av en annan bloggare sades den vara "den ultimata bloggkameran". Och att man verkligen får det man betalar för och lite till. Har själv ännu inte någon erfarenhet av den. Hoppas du hittar en kamera, som du gillar! :)

Iines    •  

Har solt karmeror för några år sedan och då for de ganska duktigt med Samung kameror. Och visst är det inga lika bra bild som på en äkta systemkamera, men det är nog bra bilder ändå! Men jag skulle heija på Sonyn och Samsungen. O bildkvaliten beror ju också mycke på objektivet man har på kameran :)

Louise    •  

Jag har den samsungen högst upp i högra hörnet och jag är super nöjd!

Vore jätte snällt om du ville kika in och läsa mitt senaste inlägg :)

N    •  

Tyvärr så har jag ingen erfarenhet eller något av de kamerorna :P

Klara Andersson    •  

olumpys pen tycker jag du ska köra på

Sanna | Beauty & Design    •  

Inte för att vara negativ; men till det priset som de här kamerorna ligger inom så får du inte lika bra bilder som med en systemkamera som kostar dubbelt så mycket (och ingen av dem är systemkameror = ingen av de tar lika bra bilder som en riktig systemkamera) ;) Om du vill ha lika bra bilder som en systemkamera så får du helt enkelt köpa en sådan och inte en hybridkamera, skulle jag säga. Men det är ju helt och hållet vad du ska ha kameran till, liksom :) Den här tjejen har Olympuskameran, där kan du också se bilder fotade med den :)

http://jinxedchrissie.blogspot.se/search?q=olympus

Zaisha <3    •  

Jag har ganska nyligen köpt Sony a5000. Jag tycker att den är helt okej. Inte den bästa men funkar bra i alla fall. Dessutom har jag bara använt den några ggr eftersom det inte har varit riktigt sommar väder.

Svar: Tack så mycket för din kommentar!
Henrietta Nylund

S A N N A♥    •  

Oj kan inget om kameror tyvärr:)

Sanna | Beauty & Design    •  

Tänkte jag svarar på din fråga i detta inlägg i och med att det är det det handlar om ;)

Nej det är de inte. Detta är med min Nikon D7000 vilken jag använder till lite mer kvalitativa bilder, där jag tycker kvalitén är viktigare :) för mig är Sonyn en kamera jag kan ta med och fota vardagen med. Däremot är bilderna i inlägget ”en eftermiddag på stan” tagna med den kameran :)

Sanna | Beauty & Design    •  

ja precis :) Jag använder det objektivet jag fick till kameran. Som jag skrev så använder jag den som vardagskamera, då passar det objektivet bra i och med att det är väldigt universellt :)

Jennifer    •  

Har en äldre samsung av samma modell och jag tycker Samsungen, är hel nöjd med min och den tar lika fina bilder som min gamla nikon! :)










Kom ihåg mig?
En 17 årig finlandssvensk flicka med stora drömmar som studerar andra året till frisör!

Häng med här i bloggen i min vardag och sånt jag håller varmt om hjärtat! Jag har ett stort intresse för skönhet och mode så det bjuds det på en del här. Försöker även inspirera och komma med oilka tips.

Hoppas du hittar något intressant att läsa!