Känner du igen dig?

 
Då jag såg på denna videon så kunde jag verkligen relatera till allt som nämndes i videon! 
Jag kanske inte relaterar lika mycket nu som jag kunde göra förr när jag var smalare men kommer ihåg att jag har fått precis alla dom kommentarerna som de ger till den smala tjejen i videon!
 
När jag ser på den här videon så kanske man kan skratta lite till den och känna igen sig i situationen men om man verkligen tänker efter så är det inte okej att säga till NÅGON ''Ojdå du är lite benig ändå''  ''Varför ska du träna? du är ju redan smal!'' ''Du borde skaffa lite mera kött på benen'' och listan fortsätter...
 
VARFÖR är det okej att kommentera en smal persons kropp men det är ett big no-no att säga till någon ''Oj, du kanske inte borde äta det där, du kanske blir fetare'' 
 
Det är inte okej att kommentera någons kroppstyp negativt över huvudtaget, det tar så ont att höra dom där kommentarerna om man själv har komplex över sin kropp och någon slänger ur sig en ful kommentar.


Elin karlsson    •  

Alla är ju fina på sitt sett, så jag förstår inte varför man ska vara elak och säga dumma saker om någon annans kropp!?

Svar: Ja det har det :)

sofft.blogg.se    •  

Känner igen mig!

cecilia    •  

även om jag inte är pinnsmal så känner jag igen mig, :P

Emmelie    •  

Jag håller helt med, tycker inte man behöver kommentera på någons stopp om man inte har något trevligt att säga. Kan väl överlag tycka att man inte behöver prata om man inte har något vänligt att säga vad det nu än gäller :-)

Lydia Elstig    •  

förut var jag väldigt smal och kan verkligen relatera till det som sägs

Pauline    •  

jättebra inlägg!!!

Moa Persson    •  

Håller med! Är kommentaren inte nödvändig eller possetiv så ska man inte säga det heller.

Anonym    •  

Väldigt viktigt ämne, bra att du tar upp det.

Amanda♥    •  

Håller med, man ska vara nöjd oavsett hur man ser ut och inte behöva få höra något negativt!

Sanna Preifelt    •  

När en ser thumbnailen så kan jag säga såhär; jag önskar att jag KUNDE göra sådär. en vill alltid ha det en inte har. Jag har F-kupa och tkr det är fruktansvärt jobbigt :(

Sandija - fotografi    •  

haha det stämmer jävla bra! :D

Robex Lundgren    •  

fin blogg

Anna    •  

Var lite snabb där, senaste kommentaren var från mig ;)

Jenny Karlsson    •  

sv: tack så mycket, lite annorlunda kanske men kul att du gillar de:)

Sara    •  

Håller med!

Ida - foto & häst    •  

så sant de du skriver, håller verkligen med :)

Madeliene    •  

Dom problemen har man även om man är "kurvig" :)

Emelie    •  

Jag kan inte direkt relatera till videon men jag förstår helt! Och jag håller med dig, det är inte okej att kommentera någons kroppstyp negativt! Det finns liksom ingen poäng i det..

Boel    •  

Håller med dig, inte alls okej att kommentera någons kropptyp. Alla är fina och unika, end of story.
Och de får göra vad dem vill :)

Siri |Diabitfit|    •  

Håller med, det är verkligen inte okej att kommentera någon annans kropp, oavsett vilken typ av kropp det är.

Sara    •  

Håller med dig, man ska inte kommentera någons kroppstyp negativt, vi är alla olika och fina på vårt sätt :)

Madde    •  

Så bra skrivet!

Ninni - Vimsiga mamman    •  

sv. tack :)) trevlig helg

linah    •  

känner veeerkligen igen mig!

Erika    •  

Håller med, det gör lika "ont" oavsett om man är smal eller tjock att få höra de där orden!

☆Z I N J A☆    •  

håller med videon och bra inläggg!

Emmy Lam    •  

Det kan man undra... I varje fall så är det inte okej att kommentera någon annans kropp om det inte är någonting positivt (enligt mig!!) oavsett smal eller bred :):)

Madeliene    •  

SV: Du missuppfattade min kommentar helt. Det jag menade var att dom där problemen som dom visade i videon, uppstår inte BARA när någon är smal. man kan ha dom problemen även om man är kurvig. och Jag kommentera inte någon annans kropp, utan min egen. Och jag skäms inte över att jag är fet. Jag trivs med min kropp och jag mår bra.

Sen ber jag om ursäkt om du tog illa vid dig, för det var absolut inte alls meningen!

♀ THE REVOLT ♀    •  

Jag är normalsmal, jag har fått kommentarer om att jag har för smal handled och så vidare. Det där med bilsituationen känner jag väl till. Men det där klippet kunde jag inte relatera till. Tyckte inte heller att det berörde mig så värst. Inte för att jag påstår att de svårigheterna inte finns, nej. Det är inte det jag menar.

Det jag tänker på är mest att det nuförtiden känns mkt som att det är skinny vs curvy. Alltså typ som att man försöker se vem som har det värst. Jag kan ändå tycka att jag som smal personer har väldigt många fördelar i jämförelse med tjocka. Exempelvis är busstolar anpassade till min storlek. Jag slipper även betala extra för att åka flyg. Så det kanske är drf som folk ser det mer "fult" att kommentera tjocka än smala, för att tjocka oftast inte bara får vardagskommentarer utan att de även får känna att vardagen inte är anpassad för dem.

Du får absolut inte tro att jag menar att det är okey för smala att få dessa kommentarer. I mean, jag blir själv irriterad då folk kommenterar att jag är liten osv. Det är inte rätt någonstans att kommentera ngn annans kroppsform. Med denna kommentar ville jag bara säga att jag faktiskt förstår varför det har blivit så att det är mer "fult" att kommentera en tjock person än en smal.

Måste dock också kommentera din bakgrund. Sjukt snygg är den!!:D Älskar övergången av de olika nyanserna i färgen blått! Sjukt fint ^^

Svar: Du har verkligen rätt i vad du skrev! Jag håller med om att det borde aldrig vara okej att få kommentera någons kroppsform negativt på något sätt.

Något man faktiskt ser mycket av i media nuförtiden är precis det där skinny vs curvy! De lägger upp en jämförelsebild på en flicka med mellanrum mellan låren och sedan en kurvig kvinna med stor rumpa och vill att man ska gilla ifall man hellre tar en kvinna med kurvor och rumpa. Tänk då vad dom smala flickorna känner?
Jag har själv blivit utsatt för den situationen då pojkar ropar "se inte på Henrietta, se på hennes kompis" min kompis hade mycket kurvor i ung ålder och jag stod där utan bröst och rumpa och pinnsmal. Det gjorde ju inte situationen heller bättre :) jag menar inget dåligt med mitt svar och försår vad du menar med din kommentar!

& tack så mycket! :)
Henrietta Nylund

Elin    •  

Jag håller absolut med dig men orsaken till varför vissa tycker det är mindre okej att slänga ur sig dumma kommentarer till mer överviktiga personer är för att idealet i media, tidningar m.m. faktist är att man skall vara smal. Det är i vårt samhälle inte okej att som smal må dåligt över det för det är ju så man skall se ut... Förstår du mig?
Detta är ju dock fel, man skall inte kommentera någons kropp men detta är något vi skapat. Åh vad man önskar att alla bara kunde vara nöjda med sig själva.

Svar: Ja det är ju helt sjukt att det faktiskt är så. Men nu ser man mer och mer bilder där som jämför en flicka med liten rumpa och smala lår med ett "thigh gap" och sedan har en bild brevid med en kvinna med stor rumpa och kurvor och skriver på inlägget "gilla om ni hellre tar flickan med kurvor och rumpa istället för hon med thigh gap" och när jag ser såna bilder så tycker jag det är så fel. Det är inte okej att trycka ner någon annan kroppsform för att lyfta upp en annan. Man borde få va nöjd med sin kropp utan att någon ska trycka ner en. :)
Henrietta Nylund

Malin    •  

Jättebra inlägg. Verkligen. :)

FrökenTV, bloggen om tv och film    •  

att de skulle vara en big no-no att lägga kommentarer till en icke smal person stämmer dock inte. Är normalviktig men har lätt att gå upp i vikt & har fått kommentarer som sårar även fast jag inte varit tjock... SKulle jag lägga en kommentar att någon är smal så skulle jag mena det positivt vilket jag tror många gör.

Svar: Ja det förstår jag verkligen! Det jag försökte berätta i inlägget var att folk oftast inte förstår varför smalare människor kan ta illa upp när någon t.ex. kommenterar deras smala vrister eller ben eftersom att de menar ju det som en komplimang oftast till dom smala! Men iallafall när jag var som smalast och mådde dåligt över min kropp så ville jag verkligen inte ha någon alls kommentar om min kropp! Menar inget dåligt med mitt svar och jag tar inte heller illa upp av denna kommentaren! :)
Henrietta Nylund










Kom ihåg mig?
En 17 årig finlandssvensk flicka med stora drömmar som studerar andra året till frisör!

Häng med här i bloggen i min vardag och sånt jag håller varmt om hjärtat! Jag har ett stort intresse för skönhet och mode så det bjuds det på en del här. Försöker även inspirera och komma med oilka tips.

Hoppas du hittar något intressant att läsa!