''Jag vill se mindre invandrare på Vasas gator''

 
ÖVERSATT TILL SVENSKA: 
Bild 1: Finland hör till Finländare, somalier hör till somalien. Förhandsrösta för att skicka somalierna hem på nummer 244. 
Bild 2: Jag skulle skrika av glädje ifall det skulle vara mindre invandrare på Vasas torg och mera folk som avnjuter sin arbetslunch på sin paus.
(är inte världens bästa översättare, båda bilderna lånade från facebook)
Nu är det ju dags igen för riksdagsval i Finland och jag kan inte hjälpa annat än känna sån ilska mot såna kritiska och dumma kommentrer som dessa har gjort offentligt i tidningar i Vasa och Vanda?
Jag vet inte om de tror att de är roliga och komiska eller provocerar folk för att rösta på dom i valet genom att gå ut med såna här kommentarer offentligt? Det är ju helt klart rasistiskt och det är inte okej att kränka en folkgrupp så som de gjorde.
 
Det värsta är att på bild 1s kommentarer var nästan värre än själva bilden! När jag läste igenom kommentarerna en bit kände jag igen endast 1 eller 2 kommentarer som inte var rasistiska, resten var grovt rasistiska där folk säger saker som ''Fastän annonsen är ganska oroväckande kan jag inte se så mycket rasism i den'', ''Nu vet jag i alla fall vem jag ska rösta på'', ''I somalien har kriget slutat, så nu är det dags för dom att åka hem'', ''Bara den där annonsen skulle gå i uppfyllelse'' och listan kan göras lång.
 
Vad tycker du om detta, rasistiskt eller inte?
Jag ville skriva detta inlägg eftersom att det har stört mig flera dagar nu och jag känner att jag bara måste få ilskan ur mig på något sätt. Menar inget personligen mot personerna, bara just dessa kommentarer. Var och en har sina åsikter så om någon annan tycker olika än jag så är det helt okej, detta är min åsikt! :)


Viktoria Eriksson    •  

Håller med dig, blir så arg när jag läser sånt här..! bra att du skriver om det! :)

Amanda♥    •  

Tycker det lät taskigt att man vill se mindre invdandrare, människor som människor liksom :/

Anna    •  

Alltså.. Usch! Vad är det för jävla människor som kandiderar? Förstår att du känt ilska. När det finns sådana där pantade människor blir man ju på riktigt mörkrädd!

corneliaeriksson.blogg.se    •  

Tycker sådant är riktigt otäckt! Alltså att folk inte FÖRSTÅR bättre?? Det är läskigt vilka hemska åsikter det finns liksom.

Svar: Ja eller hur! Hoppades verkligen på att detta inte skulle drabba finland men tydligen så finns det hemska människor här också :/
Henrietta Nylund

Maria    •  

Jag tycker det är rasism, eller åtminstone solklar främlingsfientlighet - fast dessa båda begrepp kan i och för sig användas synonymt nuförtiden. Så ja, definitivt rasistiskt enligt mig. :(

Svar: Ja exakt, visste inte om jag ville kalla detta främlingsfientlighet eller rasism, men jag tror flera förstår ordet rasism bättre. Sjukt trist att sånt här faktiskt finns!
Henrietta Nylund

milina.blogg.se    •  

Åh, har ni också ett rasistiskt parti? Förstår inte hur folk tänker när dom ska försvara såna här partier med "nä, dom är inte rasister" ... ?! Liksom, googla på vad rasism faktiskt innebär dumma jävel -.-

Svar: Håller verkligen med, dom är ju sjukt dumma och blinda som inte hittar rasism i dessa ''reklamer''! Sjukt också att just detta parti vill även att finlandssvenskarna ska flytta till sverige fastän vi har bott här hela vårat liv och är helt finländska, bara att vi talar svenska som modersmål!
Henrietta Nylund

♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥    •  

Detta är väldigt rasistiskt tycker jag! Usch. :/

Svar: Jobbigt också att de vill att alla finlandssvenska också ska lämna finland och flytta till sverige, fastän vi alltid har bott i finland :/
Henrietta Nylund

bexollila    •  

sv: ja den i korall var verkligen as fin!

Siri |Diabitfit|    •  

Fyfan. Rasism helt klart!

Mia    •  

Ja gud vilka udda människor det finns, alla är vi väl lika värda. Hoppas du har en bra torsdag!

Sara Ekman    •  

helt sjukt!

Erika    •  

Jag orkar inte lägga vikt i sådant, världen är upp och ner!

♫♪ sandra    •  

det är absolut rasistiskt, inget snack om saken!










Kom ihåg mig?
En 17 årig finlandssvensk flicka med stora drömmar som studerar andra året till frisör!

Häng med här i bloggen i min vardag och sånt jag håller varmt om hjärtat! Jag har ett stort intresse för skönhet och mode så det bjuds det på en del här. Försöker även inspirera och komma med oilka tips.

Hoppas du hittar något intressant att läsa!