En konstant fight att vara bäst

Det är väldigt skönt för mig nu att skolan snart är över. Faktiskt 12 dagar kvar bara (tror jag, haha)!
Detta år har jag faktiskt satsat mera på betygen, iallafall i slutet mot året och har inte gått verkligen åt skogen för något ämne helt och hållet. Jag har förbättrat mig i mina sämsta ämnen vilket jag är glad över!
 
Det som har varit så jobbigt nu sista månaderna är att jag har satt så höga krav på mig själv, vet inte varför? Jag har börjat tycka att om man får en 6a i betyget så är det inte bra. Man måste få en 9a åtminstone! Och när jag då väl får en 9a i betyget så tänker jag att några poäng till så skulle jag har fått 9½ eller till och med 10 men man borde ju inte tänka så! Man borde ju vara nöjd över att få ett bra betyg!
 
Nu känns det väldigt lättande att betygen har skickats in och det känns som om allt skulle vara över någonstans i mig men det är det ju inte. De kan ju fortarande ändra på betygen osv. om de så verkligen vill så jag känner som om jag ändå inte kan riktigt pusta ut.
 
 
Jag har inte ens börjat längta till sommarlovet, känns inte alls som om det skulle vara alls nära! Men det beror väl på att det inte har varit så somrigt väder som det var förra året i maj. Men iallafall, kände bara att jag vile skriva ut mig lite och vet inte alls om jag är den enda som känner så här! Dock har ju Sverige annorlunda betygskalor och sånt och längre till sommarlovet, men har läst att många har gjort klart sina prov!


Josephine    •  

Skönt att det snart är över!

Sv; Hihi, tack! :D

Svar: Ja eller hur!
Henrietta Nylund

J U L I A    •  

Känner samma sak! Men snart är det över, bara att kämpa på! Kram

Svar: Tur att jag inte är ensam då! Ja, det ska jag!
Henrietta Nylund

lovisa    •  

sv: Tack så mkt :) det är så lätt man sätter sån press på sig själv, tyvärr är det svårt att sänka kraven man på något sätt kräver av sig själv :/

Svar: Ja eller hur! Har aldrig märkt av något liknande förr, men det är ju sista året i grundskolan så :/
Henrietta Nylund

Veronica    •  

Fin du är! Längtar verkligen tills skolan är slu!

Svar: Tack så mycket! Ja, det gör jag nog med!
Henrietta Nylund

Mia Forsberg    •  

Skönt att du inte har så länge kvar i skolan! :) Själv har jag inte haft sommarlov på flera år då jag pluggat på universitet och jobbat under sommrarna, och nu jobbar jag. Men i sommar har jag tagit 2 veckor semester i alla fall :)

Svar: Åh vad jobbigt att inte ha sommarlov, skulle typ bli galen om inte jag skulle ha lov!
Henrietta Nylund

KassandraPalma    •  

jag längtar super mycket till sommarlovet!

Mia Forsberg    •  

Ah, du har aldrig varit på Ullared? :) Det är såååå himla skoj där! :D

Svar: Nej, bor ju i Finland :D vet knappt vad det är riktigt, men har hört lite :D
Henrietta Nylund

TOVA    •  

sv: tack finis!

Håller med dig, så skönt att allt snart är över iallafall, keep it up!:)

Karin    •  

Sv: Hahahha samma här, skäms över hur ofta jag gör det xD

sandija-döv-adopterad-fotografi    •  

sv. taack, fina du! ;D

Ida Lindborg ♡    •  

Åh så vacker!!

Sv: Tack snälla! :') redigerar de på olika sätt, men har bara gjort en video än så länge där jag visar liiite: https://www.youtube.com/watch?v=UIhLWy5xOE4 :)

Svar: Tack så mycket! Tack, ska verkligen se på den när jag har tid! :)
Henrietta Nylund

Flisan    •  

sv: ja :D
haft en bra dag? :)

Svar: Jodå, det har jag! Har du haft en bra dag då? :)
Henrietta Nylund

V I L M A L A ♔    •  

Hur kan man inte längta?? Du är så otroligt fin vännen, åh gah omh typ. Kram på dig ♥

Svar: Ja eller hur? Åh tack så himla mycket! Du är själv så himla fin! Kramar <3
Henrietta Nylund

Victoria    •  

Såå fin!

Svar: Åh tack så mycket fina du! :)
Henrietta Nylund

lovisa    •  

sv: ja de man gör hemma känns mycket fräshare och mer köttig :)

Ebba ♥    •  

Åh vad fin du är! Håller med dig, så skönt att det är över snart!

Svar: Tack så himla mycket! Ja, kommer bli så skönt!
Henrietta Nylund

Boel    •  

Fin du är :))

Sv: Det såg verkligen ut att vara öl hahah :D

Svar: Ååh tack fina du! :) ja det gjorde det faktiskt haha :D
Henrietta Nylund

☆Z I N J A☆    •  

förstår vad du menar! har också väldigt höga krav på mig själv:)

Svar: Åh det är så jobbigt ibland!
Henrietta Nylund

Inga-Linn    •  

Varför längtar du inte? Alla andra längtar ju asmycket!:)

Svar: Klart jag längtar men det känns så långt ifrån bara! :)
Henrietta Nylund

Emma Broberg    •  

finis!

Svar: Tack så mycket fina du! :)
Henrietta Nylund

Erika    •  

Har alltid haft sådana krav på mig, jobbigt, men värt det :)

Svar: Ja, det är ju bra när man får bra betyg i slutändan men väldigt jobbigt när man får en sexa när man hoppades på en åtta eller nia :)
Henrietta Nylund

Nathalie Tegelstam    •  

Vilken jättevacker bild på dig fina du! kramkram

Svar: Åh tack så himla mycket finaste! :)
Henrietta Nylund

LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams    •  

Känner igen det där. Jag sätter enormt höga krav på mig själv. Jag vet inte varför, det bara blir så. Jag var inte nöjd med MVG I foto A och foto B samt VG i foto C eftersom det fortfarande finns folk där ute som är bättre liksom... Jag är alltid så kritisk och många stör sig på det. Alla säger till mig att jag måste sluta sätta såna krav... det är inte lätt :/

Svar: Åh gud det kan vara så frustrerande ibland! Det är verkligen inte lätt att bara sluta så där då man en gång har börjat tänka att man kan göra så mycket bättre! :/
Henrietta Nylund

Fatma    •  

Vad bra! Snart är det över och sen är det sommarlov, lääängtar!!

J o j z y ♛    •  

SV: Sååå gott :D

emelie andersson    •  

åh vad fin bild, superfin :)

sv: tack så mycket finis :D

Svar: Tack så jättemycket! :)
Henrietta Nylund

J o j z y ♛    •  

SV: Aww! Samma här, haha

Sofia    •  

Det är oftast en själv som sätter dom högsta kraven på sig själv. Men du kommer lära dig vad som är viktigt och att lägga fokus på rätt saker. Skönt att skolan snart är slut iallafall. :)

Svar: Ja det är ju jag själv som kräver så mycket utav det sista året i grundskolan. Ja, jag hoppas verkligen det! Ja det ska bli så skönt!
Henrietta Nylund

Brownsugar    •  

Finis!

Svar: Tack fina du!:)
Henrietta Nylund

emelie andersson    •  

sv: ja det är så sant <3

☆ Nathalie - Skönhetsblogg| I love makeup and art    •  

vilken fin bild!:)

Svar: Tack så mycket! :)
Henrietta Nylund

milina.blogg.se    •  

så fin du är i lockigt!

Svar: Tack så mycket! Gillar det mera så än platt faktiskt :)
Henrietta Nylund

Karin    •  

Sv: precis, men jag fick jobb idag iaf :)

Svar: Men vad skönt! :)
Henrietta Nylund

Catrine    •  

du är bra fin du! <3

Svar: Tack så mycket <3
Henrietta Nylund

JuliaJ    •  

Tycker det är ganska logiskt att man stället höga krav på sig själv, hur tar man sig annars framåt?

Svar: Ja det är ju det, men det blir lite jobbigt i vissa situationer när man hoppades på att prestera bättre än vad man gjorde.
Henrietta Nylund

Linnéa Elisabeth Johansson    •  

Det är fruktansvärt jobbigt att ha höga krav på sig själv. Prestationsångesten och att aldrig vara nöjd. Men det är ju också bra på ett sätt för att man ska prestera så bra som möjligt. Men det kan ju inte vara på bekostnad av mående eller hälsa!

Svar: Ja håller exakt med det du skrev! Den är ju bra för att lyckas få bra men sedan när man inte får så bra som trott blir man super arg och ledsen.
Henrietta Nylund










Kom ihåg mig?
En 17 årig finlandssvensk flicka med stora drömmar som studerar andra året till frisör!

Häng med här i bloggen i min vardag och sånt jag håller varmt om hjärtat! Jag har ett stort intresse för skönhet och mode så det bjuds det på en del här. Försöker även inspirera och komma med oilka tips.

Hoppas du hittar något intressant att läsa!